Google Search Console – Handleiding & Tutorial
Google Search Console is een gratis online tool die je helpt meer inzicht te krijgen in de zoekfunctionaliteit van Google en jouw website(s) beter laat indexeren door Google.
Swipe Media raadt haar klanten aan deze tool te gebruiken voor het verbeteren van hun zoekresultaten en online zichtbaarheid.
Met deze tutorial wil Swipe Media haar klanten tips, adviezen en de basis skills van Search Console geven, zodat zij hiermee aan de slag kunnen gaan en hun online marketing skills vergroten.
Snelle navigatie
Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een gratis dienst van Google.
Hiermee kun je de prestaties en positie van je website in Google bijhouden en daarnaast ook controleren op fouten.
Vroeger ook wel bekend als “Google Webmaster tools” of “Webmaster hulpprogramma’s”.
Sinds een aantal maanden is Google Search Console volledig vernieuwd en zijn er veel verbeteringen doorgevoerd t.o.v. het oude Webmaster Tools.
Een nieuwe bezoeker zal nu ook niet meer in de oude omgeving terecht komen, maar direct binnen het nieuwe platform starten.
Mocht je al eerder met Search Console gewerkt hebben, dan is switchen nog wel mogelijk, al zullen de meeste functies niet meer (goed) werken.
Wat heb ik hiervoor nodig?
Allereerst heb je een Google account nodig. Als je er nog geen hebt, kun je die hier aanmaken. Na het inloggen in je Google account, ga je naar Google Search Console.
Maar dan ben je er nog niet. Je moet nog je website property toevoegen.
Als eerste word je gevraagd de URL van je website op te geven. Bij de volgende stap vindt een verificatie plaats.
Dit kan op de volgende manieren:
– Een HTML bestand uploaden naar je website
– Een meta-tag toevoegen aan de homepage van je site
– Je Google Analytics account gebruiken
– Je Google Tag Manager gebruiken
– Een DNS-record aan Google koppelen.
Laten we een van deze manieren nader bespreken: verificatie door het gebruik van je Google Analytics account.
Gebruik je Google Analytics voor je site om te zien wie je site bezoeken? Dan kun je je site verifiëren met behulp van de Google Analytics tracking code.
Hier zijn wel twee voorwaarden aan verbonden:
1. Je hebt bewerkingsrechten nodig voor de webproperty waarvan de trackingcode op de pagina wordt gebruikt.
2. De trackingcode moet daarnaast ook het fragment analytics.js of gtag.js gebruiken.
Heb je voldaan aan deze voorwaarden? Dan is het tijd om alles te verifiëren.
– Kies Google Analytics in het lijstje van verificatie-mogelijkheden en volg de instructies. (Inloggen kan wederom via je Google account)
– De trackingcode plaats je in het head-gedeelte en NIET in het body-gedeelte van je pagina. Doe je dit niet, dan mislukt de verificatie.
– Pas deze code niet aan. Als je de code aanpast, gaat de verificatie fout.
Let op, ook andere beheerders van je Google Analytics-account hebben toegang tot de gegevens van je site in Google Search Console.
Als deze verificatie, of een van de andere verificatie-mogelijkheden, succesvol is afgerond, heb je toegang tot Google Search Console.
Helaas duurt het wel een aantal dagen voordat Google Search Console jouw website voldoende heeft onderzocht om de tool te vullen met data zodat Google Search Console ermee kan gaan werken.
Hoe begin je?
Als Google Search Console voldoende data heeft verzameld over je website kun je ermee aan de slag.
Aan de linkerzijde zie je de volgende menu-items:
– Overzicht
– Prestaties
– URL-inspectie
– Index
– Optimalisaties
– Beveiligingsproblemen en handmatige acties
– Links
– Instellingen
Hier zie je ook dat je kunt schakelen tussen jouw verschillende websites. Mits je die hebt natuurlijk.
We gaan nu de menu-items kort behandelen.
Overzicht
De ‘Overzicht’ pagina van Google Search Console (figuur 1) vat de prestaties van je website in Google Zoeken samen.
Deze pagina geeft je inzicht in de belangrijkste statistieken en laat (fout)meldingen zien voor jouw ‘property’ (zo verwoordt Google Search Console je website).
Prestaties
Dit menu, wat weergeven in figuur 2, laat je de statistieken zien die je inzicht kunnen geven in hoe jouw website wordt weergegeven in de Google zoekresultaten.
URL-inspectie
Met URL-inspectie kun je informatie opvragen over een bepaalde URL van je website. Deze informatie gaat dieper in over hoe jouw website omgaat met crawling en indexering.
Is de URL wel geïndexeerd? Kan Google de website crawlen? Dit is hier eenvoudig te controleren.
Deze tool laat je dus zien hoe de URL door Google wordt gezien, ook op mobiele apparaten zoals je in figuur 3 ziet.
Deze tool heeft ook een belangrijke feature voor marketeers: ‘Indexering aanvragen’.
Wat als je je content behoorlijk gewijzigd hebt op een bepaalde pagina? Of je hebt een restyling gedaan van je website.
Deze aanvraag zorgt ervoor dat Google deze pagina dan gaat bekijken. Heel belangrijk voor online marketing bureau’s die nieuwe content van hun bedrijf willen delen.
Index
De index bestaat uit de submenu’s Dekking en Sitemap.
Dekking
Voor de status van indexatie van jouw website en de onderliggende pagina’ s, inclusief probleemopsporing, kun je terecht in het tabblad ‘Dekking’.
Hier zijn vier categorieën aanwezig: Fout, Geldig met waarschuwing, Geldig en Uitgesloten.
– Fout: niet te indexeren pagina’s en informatie hierover.
– Geldig met waarschuwing: pagina die geïndexeerd zijn, maar waar wel iets aan mankeert.
– Geldig: de geïndexeerde pagina’s van jouw website
– Uitgesloten: Uitgesloten pagina’s die niet te indexeren zijn door Google
Sitemap
De sitemap van jouw website is eigenlijk een kaart voor Google die het indexeren makkelijker maakt. Deze sitemap kun je in Search Console indienen.
Dit doe je door de URL in te voeren waar de sitemap van jouw site staat. Je kunt meerdere sitemaps hebben per site, bijvoorbeeld een aparte sitemap voor je blogstructuur.
(Tip!) Maak je gebruik van de SEO-plugin van Yoast, dan maakt deze gemakkelijk een sitemap voor je aan. Zie de website van Yoast voor meer details hierover.
Optimalisaties
Hiermee kun je de mobiele bruikbaarheid van je website meten.
Veel websites worden tegenwoordig op de smartphone bekeken en dienen ‘mobile first’ te zijn, oftewel leesbaar op een mobiel apparaat.
Je ziet, zoals te zien is in figuur 5, een staafdiagram waarbij de pagina’s zijn onderverdeeld in ‘foute’ en ‘geldige’ sites wat betreft mobiele bruikbaarheid.
Onder het diagram vind je de details van de gevonden resultaten. Denk hierbij aan te kleine tekst of te grote foto’s voor het mobiele apparaat.
Beveiligingsproblemen en handmatige acties
In het rapport Beveiligingsproblemen van Search Console vind je de problemen in de beveiliging van je website die door Google zijn opgemerkt. Daarnaast kan Google jou ook een notificatie sturen als er iets mis is met je site.
Zo helpt deze proactieve aanpak van Search Console problemen met je website voor te zijn voor ze al ontstaan.
Handmatige acties of Google Penalties zijn er voor het bestraffen van websites die zoekresultaten oneerlijk manipuleren om hoger te ranken.
Denk hierbij aan keyword stuffing of spam. Een Google Penalty wil je dus duidelijk niet hebben.
Links
In dit rapport kun je zien welke sites een link, intern en extern, naar jouw site bevatten en, ook belangrijk, welke linktekst ze hebben.
Je zie ook welke websites het meest gelinkt zijn.
Deze informatie kun je onder meer gebruiken bij linkbuilding.
Hoe nu verder?
Je hebt nu de basisstappen van Google Search Console doorlopen. Heb je meer hulp nodig en wil je Google Search Console gebruiken om je gemiddelde positie in de zoekresultaten van Google of Bing te verhogen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!